I tisdags klockan två gav vi oss iväg, det efter att ha fnittrat skeptiskt åt all packning vi var tvungna att bära med oss som vi inte räknat med. Sovsäck, liggunderlag, tält och tre liter vatten var skulle vi alltså ha på ryggen. Plus mat och varma kläder... Herrejösses tänkte jag! Men det var bara att sätta sig i pickupen, eller rättare sagt på flaket där jag och Biggie fick sitta.



Här är vi tillsammans med vår guide Louis! Han var jättegullig och super-engagerad!

När vi kom fram till vulkanen var klockan halv tre ungefär och det var fortfarande väldigt varmt ute. Men det var bara att börja traska. Jag kände redan efter 15 minuter att "det här GÅR inte". Jag bar liksom på cirka 5-6kg packning på ryggen plus ett jävla tält som säkert vägde minst sex kilo, i uppförsbacke och i extrem hetta. Men då var Ea urgullig som tog tältet ett tag. 



Efter en timme hade vi vårt första break. Lite vatten och aprikoser så var vi igång igen. Benen var redan skakiga och svaga som spaghetti, svetten rann som floder överallt på kroppen och huvet dunkade som bara den, men jag kunde ju inte ge upp nu. 

Ett ben i taget, höger, vänster, höger, vänster. Titta inte upp, titta på fötterna.

Vulkanen bestegs i fyra etapper kan man säga. Den första timmen gick vi med lite lutning uppåt och helt okej terräng, sen gick vi i svår terräng och högre lutning i 50 minuter, sen var stigen ganska jämn och skön i cirka 30 minuter och sist var det jättebrant och slirigt i tio minuter innan vi nådde toppen. 


Jag tyckte den första timmen var jobbigast. För då var det så jävla varmt och man var fortfarande ovan vid att bära all packning. Men efter ett tag tänkte man inte längre, man bara gjorde även fast det var tungt. 

Våran guide stannade upp lite då och då för att visa små fåglar eller ödlor, vi försökte svara lite uppmuntrande men egentligen så sket ju vi i dom där jävla djuren, vi ville ju bara va klara med den där djävuls-hajken!!


Och tillslut så var vi det! 


Vi kom fram till "campingplatsen" och slängde oss på marken direkt! Jag har nog aldrig varit så svettig eller fysiskt (och psykiskt för den delen!) utmattad i hela mitt liv. Det var inte jättejobbigt just för konditionen, men för benen och underkroppen var det en ren pina!




Vår guide var snäll och satte upp vårt tält så att vi skulle få vila lite innan det var dags att gå igen.

Den här gången behövde vi dock inte gå så långt. Och att vi äntligen skulle få se det vi hade kämpat för, gjorde oss pigga i benen igen. 











Solnedgången. Utsikten. Det går inte att förklara hur mäktigt och vackert det var, och det går absolut inte att försöka fånga på bild. Men jag försökte iallafall.

Där satt vi ett tag. Och bara tittade och förundrades över hur vacker världen kan vara. Sen gick vi en bit till och tittade ner i vulkanen, på lavan.


Jag hade förväntat mig ett böljande hav av flytande, glödande lava (som på film ni vet!), men Louis sa att det bara såg ut så när vulkanen skulle explodera, så det var ju tur att det INTE såg ut så när jag tittade ner, för då skulle jag fått springa! Hehe. Nää istället såg vi lavan genom små sprickor långt därnere, och massa rök som luktade som den värstaste av pruttar....

Sen gick vi tillbaka och åt vid lägerelden innan det var dags att knoppa.




Vi blev väcka av Louis klockan 05.40 morgonen därpå och jag kan väl säga såhär; jag hade inte sovit som en prinsessa direkt. Med ett liggunderlag på en centimeter, en sovsäck som lukta svett och ingen kudde, så har man inte direkt oddsen för en god natts sömn på sin sida. Men vi var ändå glada på nått lustigt vänster! 


Målet var inställt på att se solnedgången! Så vi fick traska upp på en kulle på vulkanen (låter askonstigt men så var det!).










Sen gick vi till kanten på vulkanen igen. Nu kunde man inte se lavan, men man kunde se bottnen tydligen. Vi var jättetrötta och hungriga men vi traskade efter ändå.




Men gasen luktade ännu äckligare på morgonen, så efter en snabb titt gick vi tillbaka till lägret för frukost!




Det var bara vi fyra och ett annat franskt par och deras guide som övernattade på vulkanen. Alla andra var mesiga och åkte hem efter solnedgången kvällen före.


Efter frukosten var det bara att packa ihop och förbereda sig för att traska nedåt. Så fort vi fått upp packningen på ryggen (som nu var lite lättare än dagen innan, som tur var) så började vi gå, och redan efter första steget så kom spaghettibenen tillbaka igen. 


Det var himla svårt att ta sig ner faktiskt. Även om det var lättare rent fysiskt så var det ändå så jobbigt att försöka hålla emot med spaghetti-benen på nervägen. Det hjälpte inte heller att stigen utgjordes av lösa stenar och sand så fötterna inte fick något som helst grepp. Efter en timme ungefär så hände det oundvikliga: jag trillade! Benen vek sig och jag gjorde nån slags bakåtkullerbytta nån meter ner på stigen. Men allt gick i slow-motion kändes det som så jag kom undan med ett lätt skrapsår på benet så no worries peeps! 

Sen var vi ÄNTLIGEN nere och det var rätt häftigt att kika uppåt och tänka "där uppe, där har jag varit". 


Resten av den dagen låg vi som klubbade sälar i solstolen på hostelet. Sen gick vi ut och festade lite på kvällen, fattar dock ej hur vi orkade det!? 




Ett coolt badrum där "kaklet" utgjordes av kapsyler!

Vi har varit jäkligt sega idag också iochförsig, vilket inte är så konstigt kanske. Så idag blev det ännu en heldag vid poolen. Sen gick jag och Ea och fixade naglarna, och jag kan ju säga att min sittställning kanske inte skulle gått igenom i Sverige.... hihihi.


Samtidigt som ena tjejen gjorde manikyr så fick jag slänga upp fossingarna i den andres knä. Och det var lite svårt att sitta still för det kittlade så mycket när hon filade fötterna! Men dom var så gulliga så, försökte prata med oss också men jag tror dom gav upp när vi svarade på helt andra saker än vad dom frågade om eftersom vi inte förstod.... 

Efter det gick vi ut och käkade och jag åt den godaste pasta carbonara jag ätit i hela mitt liv så nu ligger jag här så nöjd så nöjd!




Det här blev ett långt och babbligt inlägg men så blir det ju när man inte orkar blogga varje kväll. Nu är jag så trött också så hjärnan går inte direkt på fullvarv, men imorrn ska jag och Ea dra oss mot Managua medan Malin och Biggie drar åt andra hållet. Känns jättetråkigt att skiljas åt, vi har ju verkligen varit med varandra 24/7 nu i fem veckor..... Men i sommar kommer vi ses iallafall, det måste vi! 


Léon, Nicaragua,

1 kommentarer

Papi

14 Feb 2015 13:04

Nä du är ju inget för äventyr.... stå och titta ner i en vulkan är ju sånt man gör dagligen..... men va häftigt det verkade, skulle va kul och se, men jag skulle ju aldrig orka så långt upp,,,,, vilka träningspass!! Vilka härliga bilder och otroligt va högt upp ni var. Puss puss på alla ❤️❤️ - dag. Ha det så bra. VROE 😘😘

Kommentera

Publiceras ej